مصرف تخم مرغ با خطر قلبی و عروقی ارتباطی ندارد

7 مه 2018 - محققان دانشگاه سیدنی برای کمک به روشن شدن توصیه های تغذیه ای متناقض در مورد مصرف تخم مرغ، در یک مطالعه ی جدید نشان دادند که خوردن 12 عدد تخم مرغ در هفته برای یک سال، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 نمی شود.
نتایج این تحقیق در مجله ی آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شد، این تحقیق نتایج مطالعه ی قبلی که در طی یک دوره ی سه ماهه انجام شده بود را تایید کرد.
این تحقیق توسط دکتر Nick Fuller  از موسسه ی  چاقی، تغذیه، ورزش و اختلالات تغذیه ای دانشگاه Boden در مرکز چارلز پرکینز انجام شده است. این تحقیق با همکاری محققان دانشکده ی پزشکی سیدنی و بیمارستان سلطنتی پرنس آلفرد انجام شد.
در تحقیق قبلی، شرکت کنندگان با هدف حفظ وزن خود از رژیم غذایی با مصرف مقادیر زیاد تخم مرغ (12 تخم مرغ در هفته) و یا تعداد کم تخم مرغ (کمتر از دو تخم مرغ در هفته) ، تبعیت کردند. در پایان ماه سوم، هیچ تفاوتی در نشانگرهای خطر قلبی و عروقی در میان افراد دو گروه شناسایی نشد.
همین افراد برای سه ماه دیگر، یک نوع رژیم غذایی را برای کاهش وزن ادامه دادند، در حالیکه یا از تعداد زیاد تخم مرغ و یا از تعداد کم تخم مرغ در رژیم خود استفاده می کردند. برای شش ماه دیگر- تا 12 ماه در مجموع - شرکت کنندگان توسط محققان تحت نظارت قرار گرفتند و میزان مصرف بالا و یا کم تخم مرغ خود را ادامه دادند.
دکتر Fuller توضیح داد: در تمام مراحل، در هر دو گروه هیچ تغییرات نامطلوبی در نشانگرهای خطر قلبی عروقی مشاهده نشد و صرفنظر از میزان مصرف تخم مرغ به کاهش وزنی یکسان دست یافتند.

دکتر Fuller گفت: علیرغم توصیه های مختلف در مورد میزان ایمن مصرف تخم مرغ توسط افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 ، تحقیقات ما نشان می دهد که مردم نیازی به حذف تخم مرغ از رژیم غذایی سالم خود ندارند.
او افزود: در رژیم غذایی سالم که در این مطالعه توصیه شده است، بر جای استفاده از چربی های اشباع مانند کره، به استفاده از چربی های غیر اشباع با یک یا چند پیوند دوگانه مانند روغن آووکادو و روغن زیتون، تأکید شده است.
در ادامه ی این مطالعه، طیف وسیعی از عوامل خطر قلبی عروقی، از جمله کلسترول، قند خون و فشار خون افراد شرکت کننده بررسی شد و هیچ تفاوت معنی داری در نتایج بین دو گروه( مقادیر زیاد تخم مرغ  و مقادیر کم تخم مرغ)، مشاهده نشد.
دکتر فولر توضیح داد: در حالی که تخم مرغ دارای کلسترول تغذیه ای بالایی است و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تمایل به داشتن سطح بالاتری از کلسترول " بد" دارند - این مطالعه از تحقیقات موجود که نشان می دهد مصرف تخم مرغ تاثیر کمی بر سطح کلسترول خون دارد، حمایت می کند.
دکتر فولر می گوید: یافته های این مطالعه به دلیل مزایای بالقوه ی سلامت تخم مرغ برای افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 و همچنین جمعیت عمومی مهم است.
تخم مرغ منبعی از پروتئینها و ریزمغذیهایی است که می توانند از طیف وسیعی از عوامل سلامت و تغذیه از جمله کمک به تنظیم مصرف چربی و کربوهیدرات، سلامت چشم و قلب، عروق خونی سالم و حاملگی سالم حمایت کنند.
دکتر Fuller گفت: بنظر می رسد رژیم هایی با تعداد متفاوت تخم مرغ، تاثیر زیادی بر وزن ندارند.

منبع و سایت خبر:

The American Journal of Clinical Nutrition, 2018; DOI: 10.1093/ajcn/nqy048

www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180507074212.htm